KÖNYV: Elizabeth Lim - Fénytörések


Írta: Elizabeth Lim 
Eredeti cím: Reflection
Kiadta: Manó könyvek 2020
Oldalszám: 432 oldal
Sorozat tagja?: Igen - Sorfordító történetek
Függővég?: Nincs, önállóan olvasható kötet

Fülszöveg:

Mi ​lett volna, ha Mulannak az alvilágból kell kimentenie a szerelmét?

Ki ne ismerné Mulan történetét? A harcias lelkületű lány bármit megtenne, hogy megvédje szeretteit, még betegeskedő apja helyett is beállt a hadseregbe, egy Ping nevű fiúnak álcázva magát. De mi történt volna akkor, ha nem meséből ismert módon alakul a történet? A Sorsfordító történetek legújabb részéből ez is kiderül…
Amikor Li Shang kapitány a Mulannak szánt súlyos csapás útjába veti magát, a lány tudja, mindent meg kell tennie, hogy segítsen a kapitánynak túlélni a veszélyes sérülést… Ennek érdekében azonban fájdalmas küldetést kell vállalnia: útja egyenesen Diyuba, azaz az alvilágba vezet.
Diyu ura, Yama király nem könnyíti meg Mulan dolgát. Shang hatalmas őrző-védő oroszlánjának segítségével a lánynak át kell kelnie az alvilágon, és lehetetlennek tűnő akadályokat legyőzve, még napfelkelte előtt visszahoznia Shangot. Ham nem jár sikerrel, mindketten örökre Diyuban ragadnak. Ráadásul Mulan még mindig Pingnek álcázza magát, ám egyre nehezebben fedi el valódi kilétét, ahogy folyamatosan közelebb kerülnek egymáshoz Shanggal.
Sürget az idő! Vajon Mulan meg tudja menteni Shangot – és saját magát –, mielőtt még túl késő lenne?

Véleményem:

Jaj, hogy én mennyit vaciláltam, megvegyem-e vagy sem. Vagy várjak a könyvtárba kerülésig. Még jó, hogy az előbbi mellett döntöttem, és nem vártam annyi ideig. De kezdjük az elején, mint ahogy tudjátok, jön a lánykától a mesélés, ahogy szoktam. 

Eme könyv a messzi-meszi galaxisban kezdi történetét, amikor is megláttam egy hirtésben. Először furcsán néztem rá, mert nem tudtam hovatenni, mit keres Mulan rajta egy könyv borítóján, és miért más a címe. Gondoltam, katt, és máris megtudjuk. Életem egyik legjobb döntése volt. Azután már csak tetézte a dolgot, hogy megláttam @Caledonia_Valley oldalán az értékelést róla, s ugyan még kétszer oda-visszafordultam, mire megrendeltem, de megtettem a Ne érezz, ne kérdezz kötettel együtt, ami persze nem egyszerre érkezett meg a Fénytörésekkel.

Na, de a könyvről. Először is maga a kivitelezés egyszerűen gyönyörű szerintem. Már mikor megláttam egy képen a színezett oldalakat, elolvadtam, de azt hittem az valami speciális kiadás, amit azok kapnak akik előolvasták, el sem akartam hinni, hogy egységesen színezett az összes kötet. Így majdnem dobtam egy hátast a Libriben, amikor megláttam milyen szép vörös és kék az oldala mind a kettőnek. ( Az eladónő már épp a kollégáját akarta értesíteni, hogy baj van. 😅) 

Otthon persze nagy votl a csodálat. Felrakva a polcomra olyanok voltak, mint a dobozok. Tesóm meg is kérdezte, hogy azok a könyvek miért vannak dobozban, mire csak annyit tudtam neki felelni, hogy nincsenek, ilyen az oldaluk. Viszont itt meg is mutatkozott a gond is velük. A könyv tetején meglátszik minden egyes aprócska karc, amit mondjuk egy dobozzal, vagy egy kicsit keményebb dologgal okozok a tetején, hiába van könyvvászonba csomagolva a kicsike, amikor jön velem. De még így is ékes szépsége a polcomnak.

Ami a történetet illeti, nekem ez sokkal jobban tetszett, mint az eredeti Disney rajzfilm. Ugye a Disney-nél gyakori az a történés, hogy a főhősnő meglátja a pasit, és pár kocka után már szerelmes is. Így kivételesen örültem neki, hogy nem ebből áll a dolog. Mulan tényleg megküzd azért, hogy Shang bizalmát és kedvelését elnyerje. 

Imádtam, amikor Mulan makacsan szembeszáll Yama királlyal, megküzd a démonokkal, szellemekkel. Nem csak annyi történt, hogy lavina, felfedezés, majd küzdelem megint a hunokkal Császárvárosban, majd happy end. (Utána Mulan 2.) Nagyon nehéz úgy írni, hogy ne elemezzem ki a történet minden egyes pontját, ne beszéljek arról, hogy milyen próbákat kell kiállnia Mulannak, Shangnak és ShiShinek, aminek a végén elérik a végzetüket. 

S igen, egyet kell értenem a Caledonia_Valley-vel, mivel tényleg rossz, hogy nem tudja átadni a magyar az eredeti angol címet. Nagyon, de nagyon fontos lett volna, hiszen a történet egyik kulcsfontosságú momentuma maga a Tükör, amit a rajzfilmben is látunk az elején. 

Imádtam minden egyes sorát ennek a kötetnek. Mulan észjárását, meglepő mozzanatait, amikor még a lehetetlenből is lehetségest készítetett a történet során. Megismerhettük egy olyan oldalát, amit mondjuk a rajzfilmből szerintem csak elvétve, utalgatva tudhattunk meg. Shang érzékenyebb oldalát is láthattuk, ami még közelebb hozta hozzánk a karakterét. ShiShi-n szakadtam, ahogy fényezte magát, elsütötte a poénokat. Volt, hogy a metrón röhögve mentem munkába, s még a munkatársaim se értették, hogy öltözés közben, mit vigyorgok annyira. Szerencse, hogy maszk van rajtunk munkaközben, így nem lehetett látni a bárgyú vigyoromat. 

Alapjáraton nagyon szeretem az átiratokat, ám eddig csak olyanokkal volt dolgom, amik nyomokban tartalmaznak egy-egy hasonlóságot. Lásd Sarah J. Maas - Tüskék és rózsák udvara vagy épp az Üvegtrón című kötetét, ahol a Szépség és a Szörnyeteg és a Hamupipőke átirat van terítéken. Ám itt konkrétan megcsavarjuk egy lényeges ponton az egészet. Mondjuk én lehet az elején csavartam volna meg, amikor még a táborban vannak. Mondjuk véletlenül felfedezi Shang tábornok a dolgot, és Mulan képes meggyőzni, hogy hagy maradjon, mert hasznára vállhat a csatában a lány képessége, vagy épp Chien-Po, Yao és Ling leplezik le valamilyen módon és segítenek neki. 

Nagyon szerettem, s csak ajánlani tudom mindnekinek, aki szeretne egy kicsit gondolkozni, vigyorogni és élvezni egy teljesen új átiratot egy klasszikus Disney mesének. 

Találkozunk a következő értékelésben!

Addig is...

Jó olvasást mindenkinek!

Megjegyzések

Megjegyzés küldése