KÖNYV: Böszörményi Gyula - Szer'usz világ

Írta: Böszörményi Gyula
Címe: Szer'usz világ
Kiadta: Könyvmolyképző Kiadó
Kiadás éve: 2019
Oldalszám: 358 oldal, illetve 360 oldal
Sorozat: Igen - Ambrózy báró sorozat tagja

Fülszöveg:

1901. ​márciusa. Ambrózy Richárd bárót meglőtték. A Rókus kórház magánkórtermében élet és halál közt lebegő hírneves budapesti magánzó detektív mellett fiatal hitvese, Hangay Mili őrködik egészen addig, míg egy nap rá nem ront a rendőrség, hogy gyilkosság vádjával letartóztassa.
Ambrózy báró tehát „dögrováson”, a neje vizsgálati fogságban van, így látszólag senki sincs, aki a fiatal házaspárra zúduló, rémálomhoz hasonlatos cselszövés háttere után kutakodjék. Senki, csupán a kis Mück Mári, a cserfes tabáni zsebtolvajlányból lett „társaskodónő” és cseppet sem „komor” komorna, aki a maga szélütött módján kezd a nyomozásba, melynek során magával a véres kezű Pesztonkával, a századforduló Budapestjének legrettegettebb bűnözőjével találja szemben magát.
A rendkívül népszerű Ambrózy báró esetei című sorozat legújabb kötete bő humorral, meghökkentő fordulatokkal, számos valóban élt szereplővel és valós eseménnyel ízesített, kalandos időutazást kínál olvasóinak a korabeli Budapest legközepébe és főleg annak alvilágába.

Véleményem:

Böszörményi Gyula volt a 2019-es évem egyik nagy robbanása. Hajdú-Antal Zsuzsanna és Rácz-Stefán Tibor mellett ő volt az az író, aki rávilágított arra, hogy egy magyar író is alkothat jót, ha akar és dolgozik vele.

De kezdjük inkább a legelejéről.

Általános és középiskolában mindenkinek beleivódott a fejébe a június végén feladott kötelező olvasmányok kifejezése. Nekem a fejemben a szépirodalmi kötetek jutnak eszembe élükön a Tüskevárral - nagyon régi kiadásom volt meg, és nem értettem belőle semmit sem -, amik egy életre elronthatják a gyerek olvasáshoz való kedvét. Ahogy nekem is egy pár évre elvette a kedvemet, hogy magyar írótól olvassak.

Ambrózy báró sorozatába félve kezdtem bele. Tetszett a kor, maga a fülszöveg, de az a tény, hogy egy magyar író tollából származik, kirázott a hideg. Eszembe jutott minden egyes kötelező olvasmány, ami megkeserítette az életemet a nyári szünetek folyamán.

De valahol egy kis hang azt sugallta, adjak neki egy esélyt, sok jó értékelést olvastam ezzel kapcsolatban, hajrá. Nos, a vége az lett, hogy az egész sorozatot kiolvastam, élén a mai értékeléssel: a Szer'usz világgal.

Mikor Böszörményi Gyula bejelentette, érkezik az ötödik kötet Ambrózy báró eseteihez, megörültem, mint majom a farkának. Pont akkor fogtam bele a Nász és téboly olvasásába, s máris tűkön ülve vártam, hogy megkaphassam az ötödik kötete, ami még több izgalmat ígért. Elkövettem ugyanakkor azt a hibát, hogy elolvastam a fülszöveget, mielőtt a Nász és tébolyt elolvastam volna. Ezerrel száguldó szívvel olvastam az oldalakat, s vártam, mi is történik itt.

S mikor a kedélyek lenyugodtak pár nap után. Árgus szemekkel vártam, hogy kézbe kapjam a Szer'usz világot, amiben Mári nyomoz. Egy kis késéssel kaptam persze meg, hiszen nagymamámmal csak jó három nappal később találkoztam. (Még őt kell "megfertőzni" Ambrózy báróval)

Nekem a fenti borítóval érkezett meg, s nem azért, mert az jobban tetszett. Egyszerűen úgy voltam vele, hogy jó lesz az is, valamint az exkluzív kiadást úgy is hamar elviszik, nekem pedig nagyon kellett a könyv, nagyon olvastam volna már.

S te jó ég nem csalódtam.

Mári a maga stílusában annyi röhögésre adott okott, hogy a metrón/vonaton néha hülyének néztek, amikor összecsaptam a könyvet, tenyerembe temettem az arcomat, s visszafojtottan kezdtem el vihogni magamban. Élveztem minden pillanatát, szinte már elvesztem benne. Ha nem kellett volna néha letenni, egy nap alatt kiolvastam volna.

Tetszett, hogy a kötetben, hogy Mili nem esik kétségbe, biztos az ártatlanságában. Nyomoz még akkor is, ha nem túl nagy a tere. Mári pedig nagyon is alkalmazza azt, amit a bárótól és Militől látott.

Teljes szívemből ajánlom mindenkinek! Aki még csak most szemez a sorozattal, ne habozzon, vágjon bele. Készítse a hasizmait a nevetésre, az agyát a rejtélyemre. 

Legközelebb találkozunk!

Addig is...

Jó olvasást mindenkinek!

Megjegyzések